Notice: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 2

Notice: Use of undefined constant DOCUMENT_ROOT - assumed 'DOCUMENT_ROOT' in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 5

Notice: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 5

Notice: Use of undefined constant DOCUMENT_ROOT - assumed 'DOCUMENT_ROOT' in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 11

Notice: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 11

Notice: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 28

Notice: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 28

Notice: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 28

Notice: Undefined variable: flag in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 28

Notice: Undefined variable: adsense7 in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 39

Notice: Undefined variable: adsense6 in /var/www/www-root/data/www/sound-talk.ru/index.php on line 40
Прочитайте следующие слова и сгруппируйте их в 4 колонки. Прочитайте следующие слова по вертикали, а затем по горизонтали, отрабатывая правила чтения гласных в различных типах слога.

Прочитайте следующие слова по вертикали, а затем по горизонтали, отрабатывая правила чтения гласных в различных типах слога. Прочитайте следующие слова и сгруппируйте их в 4 колонки


Прочитайте следующие слова по вертикали, а затем по горизонтали, отрабатывая правила чтения гласных в различных типах слога.

Аа

[ei] [ æ] [a:] [еə] [ə]
name tram hard share ago
late can car rare about
lake map dark care sofa
game stand start compare above
plane plan party prepare historical
fate factory farm hare legal
         
    Ее    
[i:] [e] [ə:] [iə] [i] [ə]
he get her here begin
she egg term mere return
we fell verb sphere ticket
be let serve material sister
week tent prefer serial present
repeat ten person period absent
         
    Ii/Yy    
[ai] [i] [ə:] [aiə] [i]
time it sir fire engine
type ill bird lyre sorry
my syntax girl hire family
mine milk dirty wire music
fly system Byrn tired public
fine wish myrtle satire English
         
    Uu    
[ju:] [ Λ ] [ə:] [juə] [ə]
tune cup burn pure success
student under burst cure difficult
use fun turn lure upon
union uncle return curious product
human butter Turkey during cucumber
pupil supper furniture secure luxury
         
    Oo    
[ou] [o] [o:] [o:] [ou]
home not or ore tomato
hope god nor more photo
note clock North shore metro
nose fond sport explore potato
rose dog lord before negro
smoke shop short store zero

 

Прочитайте следующие слова и сгруппируйте их в 4 колонки по правилам чтения гласных букв в ударном слоге. Проверьте себя, руководствуясь таблицей чтения гласных букв.

evening, morning, square, Rome, China, comrade, spring, summer, winter, duty, art, picture, try, enter, hurry, tired, write, report, well, prepare, whole, return, scenery, difficult, department, combine, time, during, term, parents, hope, spoke, store.

Дата добавления: 2015-07-20; просмотров: 108 | Нарушение авторских прав

Вводно-коррективный курс | Прочитайте следующие пары слов. Обратите внимание на изменение ударения в однокоренных словах. принадлежащих к различным частям речи. | Отработайте чтение вопросительных слов. Запомните их значение. | Транскрипционные знаки английского языка | Прочитайте следующие слова. Помните, что их значение может зависеть от правильного произношения долгих и кратких звуков. | Сопоставьте произношение монофтонгов и дифтонгов. | ПРОИЗНОШЕНИЕ СОГЛАСНЫХ | Тренировочные упражнения | Прочитайте слова и словосочетания. Следите за тем, чтобы глухие согласные перед звонкими не озвончались, а звонкие перед глухими не оглушались. | Прочитайте следующие предложения несколько раз. отрабатывая произношение гласных и согласных звуков. |mybiblioteka.su - 2015-2018 год. (0.004 сек.)

mybiblioteka.su

Учебное пособие по фонетике и чтению "Английский язык" страница 8

game stand start compare

plane plan party prepare

fate factory farm hare

E

[i:] [e] [ ə: ] [ iə ]

he egg her here

she get term mere

we fell verb sphere

be let serve material

week tent prefer serial

repeat ten person period

I

[ai] [i] [ ə: ] [ aiə ]

time it sir fire

tipe ill bird lure

my syntax girl hire

mine milk dirty wire

fly system Byrn tired

fine wish myrtle satire

U

[ju:] [ ʌ ] [ ə: ] [ juə ]

tune cup burn pure

student under burst cure

use fun turn lure

union uncle return curious

human butter turkey during

pupil supper furniture secure

O

[ou] [ ɔ ] [ ɔ: ] [ ɔ: ]

home not or ore

hope god nor more

note clock north shore

nose fond sport explore

rose dog lord before

smoke shop short store

Упражнение 2.Распределите слова по типам слогов и прочитайте их.

Name, form, hare, her, short, dress, ore, see, dark, fire, hand, black, cake, sock, green, place, tired, long, men, farmer, home, we, nose, lure, morning, arm, cap, then, car, mere.

Butter, Mary, student, like, skirt, shore, lip, drink, much, turn, during, first, blue, fine, care, shirt, number, wire, burn, plane, tie, farm, sum, term, week, tune, third, plan, rose, prepare.

Упражнение 3. Прочитайте следующие слова и сгруппируйте их в 4 колонки по правилам чтения гласных в ударном слоге.

hello_html_16afdd8a.png

Итоговое упражнение: Прочитайте вслух следующие слова и объясните по каким правилам они читаются :

thick, jam, keep, match, place, nick, game, can, cat, neck, fact, space, gate, gas, age, gym, egg, gin, game, beg, ship, shape, this, catch, thin, them, than, fish, shine, date, tape, fine, nine, same, bed, may, did, name, line, sad, mad, deep, quick, happy, free, first, bird, third, girl, long, short, dot, tone, choose, code, black, cell, finish, which, yellow, year, young, yes, piano, will, work, away, when, window, wash, leave, long, full, pull, last, room, red, around, rich, very, name, near, then, finish, swim, man, make, many, my, unhappy, help, here, his, each, much, Richard, measure, pleasure, ship, sharp, fish, zero, knives, has, together, with, weather, think, then, that, there, very, save, vegetable, seven, never, fine, far, safe, flower, girl, dog, be, boy, bad, husband, table, beef, poor, care, hour, floor, sure, four, door, your, more, where, dear, clear, beer, really, ear, now, no, smoke, those, motor, all, small, ball, forty.

ЗАНЯТИЕ №4

Ритмические группы

Ритмическая группа - это свойственная английскому языку более мелкая, чем смысловая группа, единица членения речевого потока. Основой ритмической группы является ударный слог. В английском предложении может быть несколько смысловых групп. В каждой смысловой группе будет столько ритмических групп, сколько в ней ударных слогов. Таким образом, ритмическая группа - это ударный слог и все, относящиеся к нему безударные слоги.

Если безударные слоги стоят перед ударным слогом, то они называются предударными. Если же безударные слоги стоят позади ударного слога, то они носят название заударных слогов. Например, в предложении: `Take it - одна ритмическая группа, состоящая из одного ударного и одного заударного слога.

infourok.ru

Классификатор системы дидактического материала.

Классификатор системы дидактического материала.

№ п\п

шифр

Расшифровка материала.

примечание

1.

Фз

фонетическая зарядка

2.

Тб

таблица

3.

Т

тест

4.

Кз

карточки-задания

5.

Тек.

текст темы

6.

Зз

звукозапись

7.

Д\з

домашнее задание

8.

Д/и

дидактическая игра

9.

Рм

раздаточный материал

Фз1.

Phonetic drill.

Father, mother

Sister, brother

Hand in hand

With one another.

Фз 2.

Phonetic drill.

Thickly cat, thickly cat,

Can you catch that big fat rat?

If you catch that big fat rat,

You will have some milk for that.

Д/и 1.

Фонетическая игра -1.

«Какой звук я задумал?»

Цели: тренировка в произношении английских звуков в словах, постановка произношения.

Содержание: Один из учащихся называет цепочку слов, в которых встречается один и тот же звук. А остальные отгадывают его. Отгадавший первым получает право загадывать свою загадку.

Д/и 2.

Фонетическая игра -2.

«Необычный телефон»

Цели: тренировка в произношении английских звуков , отработка правильного произношения слов.

Содержание: данная игра проводиться в виде соревнования. На доске рисуется большой телефон. На его диске вместо цифр фиксируются знаки различных звуков. Задача участников игры «набрать», за определенное время, как можно больше слов и произнести их.

Тб 1.

Таблица соответствия русских букв английским.

а - a

е – io, yo

л - l

с - s

ч - ch

э - e

Б - b

ж - zh

м - m

т - t

ш - sh

ю – iu,yu

в - v

з - z

н - n

у - u

щ - sh,ch

я – ia,ya

г - g

и - i

о - o

ф - f

ъ – ‘’

д - d

й – y, i

п - p

х - kh

ы – y, i

е – e, ye

к - k

р - r

ц - ts

ь – ‘

Тб 2.

Pronouns. Местоимения.

Кто?

Кого?

Кому?

Кем?

О ком?

Чей?

С существительными

Чей?

Без существительных

- сам совершает действие

- сам совершает действие и испытывает его на себе.

I

me

my

mine

myself

He

him

his

his

himself

She

her

her

hers

herself

It

it

its

its

itself

We

us

our

ours

ourselves

You

you

your

yours

yourselves

They

them

their

theirs

themselves

Тек. 1.

  1. Подготовьте фонетическое чтение текста.

Meals.

We have three meals a day: breakfast, dinner, and supper. We usually do not have lunch. As a rule we have bread and butter, eggs, ham or sausage for breakfast. We also drink a cup of tea or coffee. I like strong coffee. I don’t like coffee with milk. On week days we have our dinner at the canteen. The canteen is near our office. It’s a self-service canteen. Usually we take salad, soup, beef-steak with vegetables or potatoes. For dessert we take stewed fruit. I do not have coffee for dinner. I have milk or tea. When we come home from work we have our supper: fish or meat, cheese, bread, butter and tea. We try to obey the rule: “Eat at pleasure, drink with measure”.

  1. Причитайте следующие пословицы и поговорки. Следите за произношением звуков.

Out of sight, out of mind.

Fight fire with fire.

From the frying pan into the fire.

It’s never too late to learn.

Never judge from appearances

Тек. 2.

  1. Подготовьте фонетическое чтение текста.

Tchaikovsky in England.

P. I. Tchaikovsky first visited England in 1861. “London is very interesting”, he wrote to his father in St. Petersburg, “but it makes a rather gloomy impression”. Twenty seven years later Tchaikovsky arrived in London to begin his first foreign tour. His concerts were marked by the London press as an important event. In the following year he visited London again and his fourth and final visit was in the last year of his life. It was in 1893.

On the 50th anniversary of the foundation of the Cambridge University Musical Society Tchaikovsky with the Norwegian composer Edward Grieg, the French composer Saint – Saenz and some other European composers were elected as Doctors of Music.

In 1884 Tchaikovsky began to study English. Later he mentioned that his progress was considerable and that he could quite easily read Dickens in the original.

  1. Прочитайте следующие предложения, обращая внимание на произношение согласных звуков.

1. Which is which?

2. Charlie doesn’t know chalk from cheese.

3. Not much of a catch.

4. Goodness gracious!

5. You’ve found elephant on the moon.

6. Eat at pleasure, drink with measure.

7. Conversation is a pleasure, but it wants leisure.

8. Little friends may prove great friends.

Т. 1.

Test – 1 (a) -фонетика

1. Распределите слова по трем колонкам в зависимости от позиционной долготы гласного:

| laik| | fain| |’pensl| |ski:| |went| |did| |rouz| |lait| |fond| |fo:m| |ka:|

|si:| |neim| |du:| |ais| |buk| |fog| |fo:k| |fo:ti| |best| |r:d| |dres| |tent| | taun| | meik|

2. Дайте транскрипцию следующих слов:

Engineer, wife, worker, son, our, their, who, whose, where, pair, task, calmly, jar, meant, crisp, bath, exercise, architect, dialogue, characteristic, grandfather, sure, sugar, within, wolf.

3.Сгруппируйте данные слова в четыре колонки по правилам чтения гласных в ударном слоге.

Evening, morning, square, Rome, China, comrade, spring, summer, winter, duty, art, picture, try, enter, hurry, tired, write, report, well, prepare, whole, return, difficult, department, combine, time, during, term, parents, hope, spoke, store.

4. Запишите парами слова, имеющие различное написание, но одинаковое звучание:

Our, meat, peace, cent, knew, too, sea, there, whole, fool, be, flower, week, their,

see, two, new, sent, piece, meet, hole, full, hour, flour, weak, bee.

5. Напишите, какие звуки дают буквы и буквосочетания:

ch -

sh –

ng –

th -

tion –

are –

air –

aw –

Т. 2.

Test -1 (b) – фонетика.

Выберите правильный вариант.

1.[pa:k]

a. pork c. park b. pack d. drag

2. [mu:n]

a. moon c. mean b. mourn d. man

3. [siks’ ti:n]

a. six c. sick b. Sixty d. Sixteen

4. [giv]

a. give c. good b. guy d. Guide

5. [nain]

a. nanny c. name b. Nina d. nine

6. Приятно познакомиться.

a. Hello! c. Good evening b. Nice to meet you. d. Had invited

7. Фамилия

a. first name c. surname b. Christian name d. Family

8. Учитель английского языка

a. English teacher c. Teacher’s English b. teacher English d. Class teacher

9. Thank you very…

a. good c. much b. well d. Big

10. How … you?

a. are c. do b. thank d. is

11. Let me… myself.

a. thank c. introduce b. let d -

12. Good …!

a. meaning c. market b. morning d. meeting

13. I speak …

a. English c. Great Britain b. England d. American

14. My name is …

a. American c. a manager b. John d. Doctor of Science

Рм. 1.

Правила чтения.

  1. Прочитайте слова:

Pencil, luck, clean, chap, chain, chose, chalk, she, shape, shop, shut, sheet, phase, phone, tenth, thanks, thick, thin, three, they, them, thus, rhythm, next, box, six, exam, exist, example, queen, question, quarter, knee, knight, knife, wrote, write, ink, pink, sink, think, rank, song, sing, thing, rang, ring, spring, king, angry, hungry, language, English, Jane, Jack, just, jump, joke, jam, gym, gentle, large, go, get, gate, golf, egg, gap, dog, gun, demonstration, mention, organization, when, where, what, why, white.

  1. Напишите транскрипцию данных слов.

Pencil, luck, shop, chalk, phrase, thick, three, thus, next, exam, exist, queen, quarter, knight, song, angry, language, jump, large, gun, mention, what.

  1. Прочитайте пары слов, обращая внимание на произнесение

конечных [t], [d].

bit – bid kit - kid

tat – tad bit - bid

let – led fit - fid

met – med net – ned

  1. Прочтите вслух:

[s]; cent, lace, place, ice, city

[k]; cat, cot, cod, cake, cane

[g]; gate, leg, beg, bag, give, get

[dз]; gem, gin, page, age, gentle, gypsy

[^]; tub, nut, cut, bud, mud, under

[ju:]; tube, cube huge, mute, duty, unite

[u]; full, pull, bull, put, bully.

Рм. 2.

Правила чтения.

  1. Назовите по порядку буквы в следующих словах.

Cent, jam, game, keep, chain, patch, thick, place, nice, Nick, call, front, tower, hour, building, listen, ocean, near, river, other, part, wide.

  1. Определите сколько букв и сколько звуков в каждом слове.

Thick, page, match, these, clean, thin, give, house, part, bridge, those.

  1. Прочитайте слова и объясните, по каким правилам они читаются.

Cap, can, ice, came, nice, cat, neck, mice, fact, space, peck, pace, kin, keen, pact, face, gate, gem, gas, age, gym, page, egg, gin, game, beg, gag, Jane, sky, shame, dish, she, sheep, ship, shave, fish, shine, chest, chin, match, catch, fetch, chick, chill, this, that, these, than, them, theme, faith, thick, thin.

  1. Дайте транскрипцию следующих слов.

Film, bag, match, pencil, black, these, big, that, clean, give, ship, sheep, mice.

  1. Напишите по-английски, обращая внимания на притяжательные и указательные местоимения.

Этот дом, мой друг, эти книги, его машина, то окно, наши ручки, их квартира, этот фильм, ее собака, это ее книга – а та моя, та ручка ее.

Д/з. 1

Home Task.

  1. Напишите по-английски ваше имя, фамилию, домашний адрес.

  1. Прочитайте слова, учитывая тип слога или положение гласной в буквосочетании. Напишите данные слова в транскрипции.

Cat, we, week, term, plan, hate, wet, West, East, card, play, not, Spain, her, gulf, part, jump, team, tune, eat, yard, burn, hair, hare, seem, nor, pure, steam, hop, here, serve, loss, sphere, went, share, dune, hut, fair, mend, disk, nice, cry, tone, note, early, simple, single, since, cure, pearl, dire, shirt.

Д/з. 2.

Home Task.

  1. Повторите название всех букв английского алфавита.

  1. Прочитайте анкетные вопросы и ответьте на них.

  1. What is your name?

  2. What is your surname?

  3. What nationality are you?

  4. What country are you from?

  5. What’s your address?

  6. What’s your future profession?

  7. What languages do you speak?

  1. My name is…

  2. My surname is…

  3. I am…

  4. I am from…

  5. My address is…

  6. I am…

  7. I speak English, German, French and Russian

  1. Переведите слова на английский язык.

Маленький, красивый, красный, черный, зеленый, синий, высокий, низкий, большой, тоже, всего, очень.

infourok.ru

Тренировочные упражнения

1. Прочитайте следующие слова по вертикали, и затем по горизонтали, отрабатывая правила чтения гласных в различных типах слога.

Аа
[еi] [ǽ] [a:] [εә] [ә]
name tram hard share ago
late can car rare about
lake map dark care sofa
game stand start compare above
plane plan party prepare historical
fate factory farm hare legal
Ее
[i:] [e] [ә:] [iә] [i] [ә]
he get her here begin
she egg term mere return
we fell verb sphere ticket
be let serve material sister
week tent prefer serial present
repeat ten person period absent

 

Ii/Yy
[ai] [i] [ә:] [aiә] [i]
time it sir :fire engine
type ill bird lyre sorry
my syntax girl hire family
mine milk dirty wire music
fly system Byrn tired public
fine wish myrtle satire English
U u
[ju:] [Λ] [ә:] [juә] [ә]
tune cup burn pure success
student under burst cure difficult
use fun turn lure upon
union uncle return curious product
human butter Turkey during   cucumber    
pupil supper furniture secure luxury  
О о  
[ou] [o] [o:] [o:] [әu]  
  not or ore tomato  
Hope note god clock nor North More shore photo metro  
nose fond sport explore potato  
rose dog lord before negro  
smoke shop short store zero  
                     

 

2. Прочитайте следующие слова и сгруппируйте их в 4 колонки по правилам чтения гласных букв в ударном слоге. Проверьте себя, руководствуясь таблицей чтения гласных букв:

evening, morning, square, Rome, China, comrade, spring, summer, winter, duty, art, picture, try, enter, hurry, tired, write, report, well, prepare, whole, return, scenery, difficult, department, combine, time, during, term, parents, hope, spoke, store.

 

Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 96 | Нарушение авторских прав

Английского языка | Гласные фонемы | Отработайте чтение следующих буквосочетаний. | Прочитайте, сравнивая произношение звуков и написание слов. | Упражнения для самоконтроля | Чтение согласных и буквосочетаний | Английская интонация | Тренировочные упражнения | Прочитайте следующие пословицы и поговорки. | Прочитайте следующие пословицы и поговорки. |mybiblioteka.su - 2015-2018 год. (0.006 сек.)

mybiblioteka.su

1. Прочитайте следующие слова в соответствии с правилами чтения.

pot, home, shave, yell, well, fume, west, fold,

2.Отработайте чтение следующих словосочетаний.

Из двух взрывных согласных на стыке слов первый произносится без взрыва, т.е. в момент его произнесения преграда не размыкается.

Big key, black desk, black table, Sid Todd, big park, good typist, Mike Doone, good clerk,

note-book, good book.

3. Выучите правила чтения и опираясь на них потренируйтесь в чтении:

knife; calmness; palm; palmful; behalf; talking; solemnity; thing; ring; ringer; sing; singing; song; songbook; cupboard; phantom; phone.

4. Отработайте чтение следующих словосочетании.

Звук [z] перед межзубным [ð] следует произносить протяжно: is this [‘iz-z-z-zðis].

is the coffee

is the park

is the book

is the desk

is this pen

5. Потренируйтесь в чтении следующих специальных и общих вопросов(при тренировке рекомендуем пользоваться приемом «дирижирования»).

Специальные вопросы.

1) How old is Betsy?

2) ‘How ‘old is Tom?

3) What is he?

4) What is this?

5) ‘How old are you?

Общие вопросы.

‘Is he a ‘nice man?

‘Are you a doctor?’

Are you a student?

‘Are they good students.

‘Is he ‘nineteen?

‘Are you twin- sisters?

5. Прослушайте текст не менее четырех раз.

6. Громко и отчетливо прочитайте текст урока вслух (не менее трех раз).

ПИСЬМЕННЫЕ УПРАЖНЕНИЯ.

1. Напишите транскрипцию следующих слов в две колонки в зависимости от звукового значения гласной в ударном слоге (первое или второе).

Name, man, table, sister, lazy, bit, hot, office, black, pilot, he, pen.

2. К каждому существительному из левой колонки выберите прилагательные из правой колонки, которые могут сочетаться с ним по смыслу.Составьте предложения по предлагаемой модели.

Образец: The book is small(nice, good, new, old, big).

note-book small

student nice

tea good

typist hot

table cold

bike new

man old

pen lazy

clerk big

black

3. Задайте общие вопросы к следующим предложениям.

1) She is a good typist. 2) Не is a clerk. 3) Не is a student. 4) They are good students. 5) He is lazy. 6) It is coffee. 7) The tea is hot. 8) She is my sister.

4. Задайте специальные вопросы, ответами к которым являются следующие пред­ложения.

1) This is tea. 2) These are note-books. 3) She is nineteen. 4) They are nineteen.

5) This is my nice

5. Дайте краткие утвердительные и отрицательные ответы на каждый из следующих вопросов.

1) Are you a student? 2) Are they doctors? 3) Is he nine­teen? 4) Is it tea? 5) Are these new books? 6) Is the coffee hot?

6. Вставьте отрицания not или по.

1) Bess is ... my sister. She is my niece. 2) Are they twin-sisters? .... they are ... . 3) Is Tom a doctor? .... he is ... a doctor. 4) Is Sid a bit lazy?...., he is ... lazy. 5) Is it tea? ..., it is ... tea, it is black coffee.

7. Поставьте выделенные существительные в форму единственного числа и внесите остальные необходимые изменения в предложения.

1) The books are new. 2) The men are nice. 3) Are the books on the table? 4) The students are in the park now. 5) They are my sisters. 6) These are my note-books. 7) Are they pilots too? 8) They are good doctors. 9) They are good gees. 10) The doctors are men. The women are in the office.

8. Вставьте артикли, где необходимо.

1) Is he ... clerk? 2) My name is ... Ann. 3) Is it ... good book? Yes...book is good. 4) Are they ... nice men? 5) Is it ... coffee? …coffee is hot. It is… coffee. ... coffee is on the table. 7) Are they ... twin-sisters? 8) Is ... park at ... sea? 9) This is ... book. It is my ... book. 10) It isn't my ... pencil, it is my sis­ter's ... pencil. 11) This is my ... table. On ... table is ... book, two ... pencils and ... pen. 12) Tom is my brother's ... friend. 13) 9. This ... bike is good, and that ... bike is bad.14) . . . pencils are on ... table. This is ... key. ... key is new. It is my sister's ... key. 15) These are … two students. They are … lazy students. 16) These are … no mice.

studfiles.net

6. Прочитайте несколько раз вслух слова к тексту урока и запомните их.

7. Не менее 4 раз прослушайте текст урока.

8. Прочитайте текст вслух несколько раз, обращая внимание на плавность чтения. Проследите за тем, чтобы неударные слова нe оказались под уда­рением.

9. Прослушайте текст в записи, прочитайте его слитно несколько раз.

При работе над последующими уроками эти виды устных упражнений проделывайте без напоминания.

ПИСЬМЕННЫЕ УПРАЖНЕНИЯ

  1. Напишите каждую английскую букву урока по 2 строчки в своей рабочей тетради.

  2. Выпишите в свой словарь все слова урока с транскрипцией и переводом.

  3. Напишите транскрипцию следующих слов.

Dog, met, he, red, at, pig, my, hen, garden, more, pure, here, park, fall, rock, rice,sale.

4. Напишите следующие существительные во множественном числе. Располо­жите их в три колонки в зависимости от звучания суффикса множест­венного числа ([s], [z], [iz]).

doctor, pen, sea, park, tie, desk, pilot, bed, pencil, table, name, key, pipe, bike, typist, office, niece

5. Вставьте нужные формы глагола to be.

1) I ... a typist. My name ... Bess. This ... my office. It ... big. My table ... black. 2) These ... my pens. They ... on the table. 3) Bob and Sid ... doctors. They ... in the office. 4) Torn and Timothy ... nice men.

6. Вставьте артикли, где необходимо.

1) This is ... bike. ... bike is nice. These are ... keys. ... keys are small. 2) This is ... tie. It is ... black tie. If is . . nice tie. ... tie is on the table. This is ... desk. It is ... big desk. It is ... black desk. ... desk is in my office. 3) Tom is ... pilot. Tom and Sid are ... pilots. This is ... key. These are ... keys. Timothy is ... big man. Timothy and Bob are ... nice men.

7. Вставьте нужные по смыслу личные местоимения.

I) My name is Meg. ... am a typist. 2) Tom and Sid are big men. ... are pilots. 3) This is my pen. ... is black. 4) These are my keys. ... are small. 5) ... am a doctor. ... am in my office. 6) These are my pencils. ... are on the table.

8. Вставьте нужные по смыслу предлоги.

1) I am a doctor. I am ... my office. 2} My pencils are ... the desk. 3) The park is ... the sea. 4) The pipes are ... the table. 5) The black pen is ... my table. 6) Bess and Sid are ... the park

9. Выпишите из текста эквиваленты следующих предложений и подчеркните сказуемые в выписан­ных предложениях.

1) Это галстук. Он хороший. 2) Это ключ. 3) Это моя кровать. 4) Мисс Тайд — машинистка. 5) Бетси — моя племянница. 6) Я- студент. 1) Парк находится у моря. 2) Меня зовут Бесс. 3) Тимоти Фосс — некрупный мужчина. 4) Бетси — машинистка, а Мэг — врач, о) Том Вест — крупный (рослый) мужчина.

10. Закончите предложения, употребив нужные по смыслу слова.

  1. Tom and Sid are nice ... . pilot

  2. Meg is a ... . nieces

  3. Bess and Meg are my ... . men

  4. Bob Fleet is a ... . typist

11.Изучите грамматический комментарий к уроку и переведите на английский язык следующие предложения.

1) Это письменный стол. Он большой. 2) Это велосипед. Это мой велосипед. 3) Бетси — машинистка, Она – симпатичная. 4) Это студент. Он хо­роший. 5) Меня зовут Бетси. 6) Это большой парк. Он находится у моря. 7) Боб и Сид — врачи. Они в кабинете. 8) Это мои галстуки. 9) Это ключ. Ключ на столе. 10) Это парк. Он боль­шой. 11) Они мои племянницы. 12) Это ручка, а это карандаш. 13) Это черные столы.

У РО К 3

Фонетика: 1. Согласные звуки [v,f, l].

2. Гласные звуки [α:, ɔ, ɔ:, æ] , дифтонг [ei].

3. Восходящий тон в английском предложении.

4. Интонация общих и специальных вопросов.

5. Ударение в многосложных словах.

Правила чтения: Kk, Ll, Nn, Pp, ph, Qq.

Грамматика: 1. Структура вопросительного и отрицательного предложения.

2. Классификация существительных

3. Множественное число имен существительных

4. Артикль

Текст: 1.“Who and how?”

2. “What are you?”

ЗВУКИ И БУКВЫ

В уроке вы овладеете четырьмя гласными звуками, одним дифтонгом и четырьмя согласными.

studfiles.net

4. Найдите сложное дополнение (Complex Object) в каждом предложении. Дайте русские эквиваленты предложений.

  1. I suppose her to be an experienced software engineer able to perform the task efficiently.

  2. The chief engineer demanded the workers to observe the safety rules.

  3. The IT project outcomes were considered to meet the expectations.

  4. We expected him to mention the latest data in his report.

  5. They saw him perform the experiment in a matter of minutes which contributed to his reputation of the best scientist in the group.

6. We know silver to be the best of conducting materials.

7. We expect the article to be published next year.

8. I believe him to have changed the direction of the research in compliance with the new requirements.

9. The professor assistant promised to carry out all the necessary preparations for the research.

10. We watched the robot perform many operations.

5. Дайте русские эквиваленты существительных и прилагательных, обращая внимание на значение слов, от которых они образовались:

Investigation (investigate – расследовать), suggestion (suggest – предлагать, советовать), conducting (conduct – проводить, сопровождать), responsibility (responsible – ответственный).

6. Сгруппируйте слова а) близкие, б) противоположные по значению:

А)

1) machine, to fix, data, to suppose, to perform

2) to adjust, to fulfill, computer, to expect, information

Б)

1) to begin, essential, wrong, to narrow, to leave

2) right, to finish, to come, to expand, unimportant

7. В правой колонке найдите значения слов, данных в левой колонке, и запомните их:

  1. to access, accessible, access, accessing

  2. to apply, application, applied, applying

иметь доступ, применять, доступный, применение, доступ, прикладной, имеющий доступ, применяющий/применяемый

8. Найдите в тексте многофункциональный глагол to be и определите его значение.

9. Найдите в тексте слова, которые имеют следующие определения.

a) practical use

b) to do, to perform

c) the action of mathematical calculation

d) the fact of coming into existence

e) to become or make larger, to develop

f) a way of dealing with a situation or problem

10. Заполните пропуски в следующих предложениях словами из предыдущего упражнения.

  1. I like his … to this problem.

  2. He … a scientific research now.

  3. If the first … is wrong, we make a second better.

  4. The … of computers has made this sort of tasks solvable.

  5. The … of new techniques is apparent everywhere.

  6. When frozen, water … .

11. Найдите в тексте следующие словосочетания и дайте их русский эквивалент.

  1. to replace man’s creative abilities

  2. minicomputers with extensive memories and possibilities

  3. to work out computerized models of materials

  4. side by side with the traditional printed material

  5. to have the contents of books fed into the computer memory

12. Прочитайте текст и найдите ответ на вопрос:

What will working out computerized models of materials allow?

WILL THE COMPUTERS THINK INSTEAD OF US?

One of main characteristics of the present – day global "computerization" is the boom in domestic computers. The desk computer is expected to function as your personal librarian, carry out simple optimization computations, control your budget or diet, play several hundred games, etc. Further development of the computer is believed to lead to a situation in which most of the knowledge accepted by mankind will be stored in computers and made accessible to anyone with a home computer.

Communication between man and computer will not replace man's creative abilities but will expand them. It is natural that the advent of minicomputers with extensive memories and possibilities will lead to a new higher level in information culture. The creation of the domestic computer industry will allow a lot of problems in culture and education to be solved. Among other things, we shall be able to organize the educational process in the country's colleges and universities and also in the system of school education on a new basis.

Working out computerized models of materials studied by schoolchildren or students will allow us to see the results of this instruction on a display screen, make understanding of the material very simple and make the development of a creative approach to the studying of knowledge and its application easier.

As for the information in various traditional branches of knowledge the application of electronics will allow side by side with the traditional printed material to have the contents of books, magazines and articles fed into the computer memory, where this will be analysed, arranged in a certain order, stored and produced on request as a printed computer programmer.

Traditionally, the computer in business is used to process data. Now the computer takes on new kinds of jobs. It has become more involved in business operations as an essential tool in making decisions at the highest administrative level.

studfiles.net